Úzkokolejka po krkolomných pokusech oživování směřuje opět do zástavy srdce
Varuji před tím a říkal jsem, že se musí úzkokolejka před létem 2024 rozjet (po celé trati) a že to řešení musí být takové, aby se již nezastavila a jen se postupně rozvíjela.
To restrukturalizační vedení nenaplnilo!
Současné poměry už nevydržel ani klíčový člověk v JHMD, kterého já považuji za nejdůvěryhodnější naději vláčků, vedoucí dílen Ing. Píšala, jenž odstoupil z vedení JHMD, kam byl povolán v rámci restrukturalizace. Naštěstí zůstává pracovat v dílnách.
Po něm prý zvažuje opuštění restrukturalizačního plánu i odborný garant a partner Swietelsky Rail.
Místostarosta Komínek se starostou Kozárem totiž svým písemným vyjádřením pro věřitelský soud v lednu 2024 poskytli vyjádření, z něhož schopný právník bývalého vedení úzkokolejky vytvořil iluzi, že než prodat úzkokolejku novému zájemci, který ji postaví zase na nohy, bude lepší vymýšlet krkolomné plány změn v současné firmě JHMD, které nějakým zázrakem povedou k dobrým výsledkům.
Vytvořil pro věřitele iluzi, že si úzkokolejku nakonec koupí společně obce na trati.
Být věřitelem, kterému JHMD dluží stovky milionů Kč, také bych tomu chtěl věřit. Obce přeci peníze mají a nepočítají tolik každou korunu, že?
Starosta J. Hradce chvíli vysvětloval, že to tak není, že město nic kupovat nemůže, že na to nemá peníze, že došlo k nedorozumění.
Za chvíli nám na zastupitelstvu města J. Hradec ale místostarosta Komínek přednesl vizi stávajícího vedení Ing. Kysely s propletencem firem, kdy nakonec odkupem úzkokolejky na splátky a s úrokem mají dluhy pana Čajánka zaplatit skutečně obce na trati.
Ty si dle restrukturalizačního plánu mají koupit úzkokolejku. Respektive trať se všemi nemovitostmi jako jsou nádraží, kousky lesů, náspy, přejezdy atd., o které se budou starat.
Prý si obce lépe domluví 20-30 milionů Kč každoroční finanční podpory do údržby trati ze Státního fondu dopravní infrastruktury, aby byla kolejová trať v pořádku.
Jen upozorním, že tato dotace NENÍ nároková! Když se změní ministr dopravy, může podpora SFDI skončit a najít peníze pro další léta bude na obcích.
Věřím v rozum ostatních starostů, že se nenechají omámit chimérami místostarosty Komínka a Ing. Kysely, protože to ani provozně nikdy nemůže dobře fungovat. Není to správný životaschopný obchodní model.
Úzkokolejka musí mít jednoho soukromého vlastníka, který do toho dá peníze, bude k ní mít vztah, bude jí rozumět, bude umět podnikat, bude mít respekt lidí v dílnách, a který bude spolehlivým partnerem v dopravě pro kraje a pro obce. Bude pasažérům vycházet vstříc.
Naštěstí takoví zájemci stále ještě jsou.
A deset Komínků nenahradí jednoho Píšalu…
Úzkokolejku nemůže řídit několik měnících se starostů obcí, lokální politici J. Hradce, několik propletených firem, kdy každá zajišťuje jen něco a to vše na provázkách starého neúspěšného vedení.
Cílem současné restrukturalizace je dle mého názoru zachraňování Ing. Borise Čajánka z dluhů, ne zachraňování úzkokolejky samotné pro lidi, aby mohla v podstatně lepší kondici sloužit jako unikát dalším generacím a významně přispívala k rozvoji regionu.
Finančníkovi Ing. Kyselovi jsem dával šanci, aby mě konkrétními kroky přeci jen přesvědčil o dobrých úmyslech a jeho schopnosti zachránit úzkokolejku. Aby se jeho nadějná slova stala skutečností.
Skoro po dalším roce, kdy dostalo staré vedení od soudu restrukturalizací šanci, zůstaly sliby z 90% nenaplněny. Dokonce se finančníkům opět zpožďuje i vyplácení výplat lidem v dílnách.
Místo, aby už vláčky za podpory hejtmanů Kuby a Schreka jezdily po celé trati, tak se mezi tím změnilo vedení Kraje Vysočina a je otázkou, jak se k úzkokolejce noví krajští radní postaví.
Věřím, že věřitelský výbor a věřitelský soud se již dostatečně přesvědčily, že restrukturalizace JHMD není správná cesta k vypořádání dluhů a k nové životní etapě úzkokolejky.
Ztratili jsme další rok a jen se pálí peníze.
Správná cesta je ta, která měla být bez jakýchkoli veletočů potvrzena již v lednu 2024 a to odprodej úzkokolejky v insolvenci novému majiteli, který vláčkům rozumí a je ekonomicky zdatný.
A také je věrohodným partnetem pro Kraj Vysočina, Jihočeský kraj a pro Státní fond dopravní infrastruktury, který může přispívat na údržbu trati.
Rozumný ministr ale bude přispívat jen do životaschopného projektu, který občanům v regionu přináší dobrou službu.
Nenechá téct veřejné peníze do složitého diskutabilního propletence firem, kde se může spousta věcí kdykoli zadrhnout.
Stejně tak Kraj Vysočina bude těžko vycházet vstříc starému vedení JHMD a objednávat si u něj vlakovou přepravu, pokud bude mít se starým vedením spory a JHMD nezíská opět důvěru.
Bez dobré spolupráce s kraji nemůže úzkokolejka přežít!
Pojďme se už konečně oprostit od mylných vizí a pojďme vláčky postavit na ty správné koleje!
Dejme je do poctivých a šikovných rukou…