Já mám jasno. Bude jezdit. Musí! Ale nedivím se těm dotazům. Novináři si nechávají informace na okurkovou sezonu, takže často nejsou už aktuální, nebo média zaplaví účelové roztleskávací PR články JHMD před důležitým soudem, případně novináři těží do článků jednotlivosti. Lidem, kterým úzkokolejka leží na srdci, chybí ucelený realistický obrázek situace. Jsou zmatení.
Jak to tedy je a co je potřeba udělat, aby se opět jezdilo po celé trati?
Úzkokolejka má stále podporu srdcařů v dílnách JHMD, podporu 6.200 petentů z obcí okolo tratě, podporu starostů na trati, podporu hejtmanů, kteří dokonce již vysoutěžili Gepard Express, aby pro kraje po kolejích vozil cestující, a jsou připraveni objednat pravidelnou dopravu.
Má podporu ministrů, kteří prostřednictvím svých zástupců jednají ve věřitelském výboru o vypořádání dluhů JHMD, zejména podporu Martina Kupky, který je ochoten funkční projekt nové úzkokolejky opět podpořit příspěvky ze Státního fondu dopravní infrastruktury na opravu a údržbu trati. Z Obrataně přes J. Hradec do Nové Bystřice.
Vláčky jako funkční celek a technický unikát, lákající stovky tisíc turistů do regionu, podpořil jednoznačně i náš senátní výbor.
Silnou společenskou poptávku po znovuoživení vláčků vnímá také insolvenční správce a insolvenční soudce.
Tato vůle zachránit náš regionální magnet na turistický ruch je klíčová!
Kde je tedy problém?
Problém je v původním, resp. stávajícím vedení JHMD, které úzkokolejku vyjezdilo do mrti a přivedlo na buben. Těmto majitelům se totiž minulý rok v lednu 2024 povedlo před věřitelským soudem vytvořit iluzi, že mají funkční reorganizační plán, ve kterém si majetek JHMD společně odkoupí obce na trati v čele s J. Hradcem. A ti tedy v podstatě zaplatí dluhy pana Čajánka a současných majitelů JHMD. Následně přes složitý propletenec několika firem budou úzkokolejku provozovat.
Bohužel jim v tomto zásadním obratu u soudu velmi pomohl dopis místostarosty J. Hradce o podpoře, podepsaný také panem starostou. Dobrý právník díky němu vytvořil líbivou iluzi pro věřitele čekající na peníze.
Pan starosta sice informace novinářů ze soudní síně obratem dementoval, že J. Hradec na to nemá peníze, ale následně se rok pomáhalo s utopistickým reorganizačním plánem.
Podnikatelé tu nesmyslnost viděli okamžitě, ale ostatním tu utopii potvrdil až několikatýdenní letní provoz na 6 km trati u Nové Bystřice. Jeden kasíroval, druhému opět nezaplatil, klíčoví lidé zase odešli, dluhy narostly. Úzkokolejka úřednickým přístupem ztratila další rok.
U soudu se přitom měla napravit jen předešlá formální procesní chyba a měl se už loni potvrdit odprodej úzkokolejky v insolvenci. Dnes jsme již mohli mít vysoutěženého nového majitele úzkokolejky. Ideálně někoho, jako býval pan Šatava, kdo má vztah k vláčkům, je manažersky a ekonomicky zdatný a bude důvěryhodným partnerem pro kraje, SFDI a starosty obcí. Ti jsou životní nutností pro další fungování vláčků.
Dle mého názoru, který říkám od začátku, starého psa novým kouskům nenaučíš. Ministr, hejtmané a starostové si po špatných zkušenostech neplácnou na spolupráci s nikým ze starého vedení JHMD, aby je opět připojili na zdroj veřejných peněz. Ani když budou převlečeni do nově založených firem. Proč by riskovali další podobný průšvih?
Je potřeba vypořádat stávající dluhy a zároveň zvažovat nabídky, které by umožnily dlouhodobější rozvoj úzkokolejky.
Věřitelé u soudu minulý měsíc schválili odprodej. Tím je dané, co je potřeba – nabídnout úzkokolejku k prodeji zájemcům. Ideálně se závazkem úzkokolejku provozovat dalších X let, protože v tom okamžiku ministr Kupka může jednat o snížení dluhu o větší desítky milionů Kč, protože nepůjde o zmařenou dotační investici, jelikož úzkokolejka bude dle slibu jezdit.
Zájemci o odkup by si měli kromě peněz připravit i dobrý byznys plán, realistický obchodní model, akční kroky k restrukturalizaci JHMD a s tímto by si měli předjednat podporu klíčových partnerů.
Prodat úzkokolejku rychle jako „funkční celek“, kdy nový majitel může těžit z provozního cashfow, mi stále připadá pro věřitele mnohem výhodnější, než rozprodej po kouscích s velkými likvidačními náklady. Choďte ukazovat nemovitosti, trhejte koleje, dělejte po sobě sanaci území, najímejte si na vše firmy atd.
Jednoduše řečeno, obnovit ověřený funkční model předchozího fungování s novým majitelem a novými nápady na rozvoj vláčkového turistického ruchu.
Nebude to však jednoduché. Raiffei-senbank si nad vláčky umyla ruce, svoji zajištěnou pohledávku odprodala a lze jen spekulovat, zda dala své silné karty v rozhodování o dalším osudu vláčků do ruky někomu s vazbou na stávající vedení JHMD, nebo novému rozumnému investorovi.
Následující týdny ukáží, zda se povede odprodat úzkokolejku do solventních a hlavně dobrých rukou! To si všichni přejeme!