Rýsuje se šance na její novou lepší životní etapu.
Asi před rokem a půl si mě vzal pan náměstek hejtmana Vysočiny po jednání stranou a snažil se mi decentně naznačit, že Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) neuzavřely dobré smlouvy a mají problém.
Říkal jsem si, ti mají problém již mnoho let, však oni to zase nějak zvládnou a nevěnoval jsem tomu pozornost.
Ale tentokrát to nezvládli. V září 2022 mě při jedné akci v Jihlavě zaskočil jeden novinář s přímým dotazem: „Pane senátore, co hodláte dělat s tou úzkokolejkou, která končí? Necháte ji umřít, nebo budete zachraňovat?“
To byl první vážný impuls, že je asi s naší regionální chloubou zle.
Jsem ekonom, pocházím z byznysu, bylo mi jasné, co by konec lokálky, která každoročně do našich končin přitahuje více turistů než všechna jindřichohradecká muzea a AquaShow dohromady, znamenala pro turistický ruch.
Uvědomil jsem si, že úzkokolejná trať vede přesně mým senátním okrskem, tedy z Vysočiny do Jižních Čech, že bude potřeba komunikovat se dvěma hejtmany, že je ve hře mnoho důležitých hráčů a že bude potřeba dohlédnout na to, aby se komunikace nikde nezadrhla. Dříve či později vstoupí na scénu ministři, kteří mají k dráze také co říct.
Ujal jsem se proto role „patrona úzkokolejky“ v tom smyslu, aby spolu všichni důležití lidé mluvili, aby se řešení posouvalo k nějakému zdárnému konci a aby se to někde komunikačně nezadrhlo.
Bylo potřeba udělat několik důležitých kroků.
1. Zjistit, zda je o záchranu úzkokolejky opravdu zájem a zda to není přání jen pár nadšenců.
Nejrychlejší a nejefektivnější způsob jak to zjistit, bylo iniciování Petice za záchranu úzkokolejky zaměřenou na lidi kolem trati. Během měsíce vyjádřilo úzkokolejce podporu na záchranu skoro 5.000 petentů. K dnešnímu dni jich je dokonce přes 6.100! (Petice za záchranu úzkokolejky Obrataň – J. Hradec – N. Bystřice. – Petice.com)
To byla zelená na semaforu, pustit se do toho, věnovat tomu čas a upřednostnit vláčky před ostatními povinnostmi.
2. V Senátu jsem se sešel s většinovým vlastníkem JHMD Ing. Čajánkem, aby mi přiblížil celý příběh úzkokolejky.
3. Navštívil jsem hejtmanství, abych zjistil jejich pohled na věc a ochotu dál spolupracovat s úzkokolejkou. Od počátku panovala shoda na podpoře „turistické dráhy“, od Velikonoc do Martina na bílém koni s tím, že by si Vysočina objednala pro lidi i určité množství veřejné služby v přepravě do škol a do práce. To by umožnilo získat i finanční podporu státních fondů do průběžné údržby trati.
4. Další cesta vedla za starosty na trati. Všech 16 jich mluvilo jedním jazykem. Pokud to bude možné, hledejme způsob záchrany a dobré vztahy s majitelem. Přeci jen koleje vedou přes katastry obcí včetně železničních přejezdů a je to důležitý soused.
Starostové byli akční a během krátké chvíle založili spolek na záchranu úzkokolejky. Byli a jsou připraveni jednat o možnostech nového provozování dráhy.
5. V Praze jsem navštívil paní konkurzní správkyni, se kterou jsme si také sladili představy. Už v té době si docela zoufala, že se současný vlastník moc nesnaží řešit vzniklé dluhy a přicházet s reálnými návrhy na řešení.
6. Začalo se ukazovat, že alfou a omegou bude, zda budou vůbec nějací zájemci o provozování úzkokolejky. Tady jsme měli štěstí, protože zájem projevilo hned několik subjektů. Navíc možných provozovatelů jsou desítky. Ze všech nejblíže měl k naší dráze Mgr. Albert Fikáček a novináŕi začali psát, že kolem kolejí běhá Gepard. Gepard Express.
7. Nejzamotanější bylo zjišťování, co je potřeba všechno technicky zvládnout, v jakém pořadí a znovu „vypapírovat“, aby vlaky mohly opět jezdit. A kdo je schopen to udělat. Se ztrátou každého dalšího oprávnění se hodnota JHMD snižovala, což nebyla dobrá zpráva pro věřitele.
8. Začínali mě kontaktovat i zaměstnanci JHMD, že jim na lokálce záleží. Byli a jsou to srdcaři se specifickým dílenským knowhow v opravách vagónů a lokomotiv. S jejich odchodem by odešla poslední naděje na záchranu.
Tlačil nás čas. Chtěli jsme pomoci najít rychle dobré řešení pro všechny zúčastněné, abychom nepromarnili letní sezonu.
Všichni chtěli zachraňovat, ale stále se to nikam neposouvalo, což bylo frustrující. O to víc pro mě, protože nejsem exekutiva, nemohu pomyslně hýbat rukama, mohu jen pomáhat umetat cestičky.
Insolvenční soudce konstatoval, že ze strany většinového vlastníka a dlužníka JHMD jde spíš jen o verbální ekvilibristiku a obstrukce, než upřímnou snahu narovnat vztahy a vypořádat věřitele.
Řádky v seznamu dokumentů u soudu každý den narůstaly.
Soud nakonec rozhodl, že prozatímní věřitelský výbor rozšíří ze tří na pět subjektů, kterým JHMD dluží (RaiffeisenBank, GUESERO, ČSSZ + SFDI a MMR).
Zástupce Státního fondu dopravní infrastruktury se chtěl vzdát výkonu věřitelských práv, což rozhořčilo i soudce. Proto jsem okamžitě napsal dopis ministru dopravy (SFDI) a ministru pro místní rozvoj (MMR), abych jim blíže vysvětlil situaci, kdy státní organizace získaly hlasovací sílu rozhodovat o budoucnosti úzkokolejky 3:2. A chtějí se jí vzdát.
Povedlo se mi zařadit úzkokolejku jako bod jednání našeho senátního výboru pro regionální rozvoj. V usnesení směrem k ministrům kolegové senátoři plně podpoři záchranu úzkokolejky, kdy dokonce hovořili o tom, že podobné historicko kulturní klenoty je potřeba uchovávat pro další generace našich dětí a že by zástupci státu měli postupovat koordinovaně s přihlédnutím k veřejnému zájmu při vypořádávání dluhů JHMD.
Mezi tím soudu docházela s konáním, respektive nekonáním trpělivost a zbavil Ing. Čajánka dispozičních práv k JHMD. Čekalo se na klíčové rozhodnutí soudu, který byl nařízen na 25. května 2023 v Č. Budějovicích.
Ostatní mezi tím nezaháleli. S vidinou obnovení houkajících vláčků uspořádal Albert Fikáček po dohodě s konkurzní správkyní brigádu na trati, aniž by věděl, jak to nakonec s lokálkou u soudu dopadne. Prostě se nechtěl dívat na zarůstající koleje a nádraží. Ostatně jako se nechtěl dívat, jak se v zimě v dílnách topí drahým kvalitním uhlím do lokomotivy. Proto dovezl dřevo na topení. Je to srdcař s rozumem v hrsti a spoustou nápadů, jak naplnit region turistickým životem.
Můj diář mi dovolil se brigády také zúčastnit a pomoci vyřezávat stromy zasahující do kolejí, aby byla trať připravena, jakmile to jen technicky a papírově půjde ji znovu rozhýbat do života. I díky počasí na mě dýchla trať neskutečnou atmosférou. Byla by to obrovská ztráta nechat ji umřít.
Insolvenční soud 25. 5. 2023 neuvěřil snahám vlastníků JHMD něco napravovat a reorganizovat. Pochopil, že vlastníci ztratili důvěryhodnost a tudíž i skoro všechny důležité partnery, které k životu potřebují.
Soud poslal JHMD do konkurzu, což znamená, že vlastníci jsou mimo hru, o vypořádání dluhů bude rozhodovat věřitelský výbor již bez větších obstrukcí. JHMD je na prodej. Jako celek, nebo koleje zvlášť a vláčky zvlášť, nebo po jiných částech. Požadavek byl zachovat provoz.
To je po delší době dobrá zpráva pro novou éru úzkokolejky. Mohou se o ni ucházet investoři a provozovatelé, kteří předloží věřitelskému výboru nejlepší nabídku řešení. Vzhledem k jednoznačnosti hlasování lze předpokládat, že je již něco předjednáno.
Finální dořešení dostal na starost nový zkušený konkurzní správce.
Přichází šance úzkokolejky se znovu nadechnout do své další životní etapy. Snad pro všechny radostnější etapy.
Nadační fond města Jindřichův Hradec v rámci rozvoje uvolnil částku 150 tisíc Ķč na vyřízení nutných povolení k provozu na kolejích.
Děkuji všem za aktivní přístup, zejména panu hejtmanovi Vysočiny, starostům, paní konkurzní správkyni, zbylým zaměstnancům JHMD, kteří sami aktivně hledali zakázky, aby dílna přežila, senátnímu výboru VUZP, panu Albertu Fikáčkovi a brigádníkům za kolegiální pomoc.
Osud úzkokolejky má nyní v rukách věřitelský výbor. Přejme si osvícené rozhodování s určitou dávkou společenské odpovědnosti v regionu. Aby úzkokolejku odkoupil a provozoval srdcař, dobrý hospodář a spolehlivý partner pro starosty a hejtmany.
Fotky z aktuální podoby trati a průběžné informace můžete sledovat na www.HradecaciaPelhrimaciDoSenatu.cz. nebo www.facebook.com/chalupsky.cz