Steak na stříbrném tácku, který marně hledá hladového jedlíka. Tak bych
aktuálně nazval situaci na úzkokolejce, kterou se začal oficiálně zabývat i Český Senát. Senátní výbor záchranu úzkokolejky jednomyslně podpořil.
Máte-li na čtení jen pár minut, budou vám stačit…
Dnes jen krátce. Zápisů v insolvenčním rejstříku přibývá, ale podstatného se neděje nic. Chybí tah na branku a snaha vyřešit drážní šlamastiku co nejdříve. Zatímco zkrachovalá kavárna JHMD v J. Hradci opět funguje a soukromník Milan Kasper ji dal během asi tří týdnů opět do provozu, protože na znovuotevření makal dnem i nocí, aby stihl sezónu, státní sféra funguje podstatně pomaleji a rozvážněji. Možná až příliš.
Věřitelé, včetně soukromých, jsou v prozatímním věřitelském výboru zastoupeni svými „úředníky“, kteří za svá rozhodnutí ručí celým svým majetkem. To je jádrem pudla. Bojí se rozhodnout, požadují na vše analýzy.
Má funkční úzkokolejka se všemi platnými certifikáty přepravující pasažéry, tedy generující tržby a starající se o trať, vozový park a nemovitosti větší hodnotu majetkové podstaty, než má nefunkční chátrající úzkokolejka bez jakýchkoli povolení?
Co byste jako obchodník raději prodávali, protože si budete moci říct o více peněz a uspokojit tak lépe své pohledávky?
Možná máte jasno. Zástupci věřitelů ale raději nejprve analýzu, která by to potvrdila. Černé na bílém.
Další procesní krok, o kterém je možné se dohadovat a několik měsíců zpochybňovat.
Zástupce SFDI, se dokonce nechtěl prozatímního věřitelského výboru účastnit vůbec, což nesl nelibě i soud, že stát chce rezignovat na výkon svých práv. Proto jsem okamžitě napsal vysvětlující dopis příslušným ministrům, aby nedošlo k pochybení.
SFDI sice za ministerstvo dopravy ve výboru zůstal, ale oficiální odpověď a nástin postupu jsem neobdržel. Proto jsem dal celé záležitosti větší váhu a postoupil ji do senátního výboru.
Starostové na trati po tom volali již dříve, aby se úzkokolejkou zabýval i Senát, který opatruje záležitosti regionů. Ale nebyl důvod, protože tak, jak jsem ve spojení s jednotlivými aktéry, záchrana úzkokolejky se vyvíjela na můj vkus sice pomalu, ale vyvíjela se a šla dobrým směrem. Všichni spolu komunikovali.
Nikdo nechce být tím, kdo nechal padnout zdroj podstatných turistických příjmů v regionu.
Důvod otevřít v parlamentu oficiálně téma úzkokolejky nastal až nyní, kdy začala váznout komunikace s ministerstvy dopravy a pro místní rozvoj.
Senátorům jsem vysvětlil celou situaci a ti se jednoznačně postavili za usnesení, které pomohli doplnit, když v obecné rozpravě konstatovali, že je potřeba chránit naše „regionální klenoty“, je potřeba, aby odpovědné osoby konaly, o to víc, když mohou být hybatelem budoucnosti a přispět k zachování hodnot pro další generace. Měly by nakládat s veřejnými prostředky efektivně a ve prospěch občanů. Pokud tak činit nebudou, mohou státu způsobit škodu.
Děkuji kolegům, že se věcí zabývali a že i oni nabídli pomocnou ruku v záchraně úzkokolejky.
O usnesení bude nyní uvědoměn předseda Senátu a dostanou ho ministři dopravy, místního rozvoje a ministr práce a sociálních věcí, pod kterého spadá ČSSZ, což je další člen prozatímního věřitelského výboru.
Stát má v tomto okamžiku hlasovací sílu 3:2 (SFDI, MMR, ČSSZ, Raiffeisenbank, GUESERO). Doporučili jsme koordinovat postup a najít dobré řešení. Pokud možno rychle, aby atrofováním nefunkční majetkové podstaty věřitelům nevznikla škoda.
Více nyní udělat nemůžeme. Budeme doufat, že Gepard Express (či jiný investor), který má několik variant řešení, z nichž si může věřitelsky výbor, kraje a spolek obcí vybírat, neztratí o úzkokolejku zájem.
Dalším důležitým milníkem bude půle května, kdy se sejde opět soud. Dobré by bylo, kdyby do té doby měli již všichni jasno a předjednanou dohodu.
Začíná to být úmorné, ale pracujeme na budoucnosti úzkokolejky dál.
|