Vážení přátelé a příznivci úzkokolejky! |
V uplynulých několika týdnech situace dozrála na všech frontách a blíží se okamžik finálního vyložení karet na stůl, kdo chce a kdo nechce zachránit úzkokolejku. A také, zda se to letos stihne.
Máte-li čas jen minutu, řeknu rovnou to podstatné… Všichni zúčastnění jsou připraveni podpořit letošní letní provoz vláčků a následnou novou éru úzkokolejky. Kromě Gepard Express se objevil ještě další zájemce z Polska. Nicméně, pan Albert Fikáček je v jednáních nejdál a jeho nabídka se těší zatím největší podpoře. Má v úmyslu vypravovat dva, respektive až čtyři páry vlaků denně. Jelikož umí také obsloužit šesti minibusy denně cestující mezi Brnem a letištěm Vídeň, uměl by asi udělat i kombinovanou nabídku obslužnosti pro 16 obcí na úzkokolejce. Klíčovým rozhodovatelem je stále většinový majitel dlužnice JHMD Ing. Čajánek, byť mu o majetku rozhoduje prozatímní věřitelský výbor v čele s insolvenční správkyní. K zásadnímu posunu došlo na straně insolvenčního soudu, který doplnil věřitelský výbor o zástupce Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI, Ministerstvo dopravy) a Ministerstva pro místní rozvoj (MMR). Spolu s Českou správou sociálního zabezpečení (ČSSZ) má tedy stát mezi věřiteli, kterým JHMD dluží, hlasovací sílu 3:2! Soud rovněž konstatoval, že při vypořádávání dluhů je nutno brát v potaz hodnotu úzkokolejky jako celku a její nezanedbatelný přínos pro region. Aktuální dohoda je taková, že Ing. Čajánek dodá podklady a externí odborná firma mu bleskurychle znovu „vypapíruje“ vše potřebné pro obnovení provozu. Udělalo by se to na prázdnou, nezadluženou dceřinou společnost JHMD. Novou společnost s majetkem a povoleními by bylo možné pak i odprodat šikovnějšímu železničnímu srdcaři a poplatit dluhy. Bohužel podklady váznou a zdá se, že jde o další kouřovou clonu a zdržování Ing. Čajánka. Nervozita proto stoupá i na straně insolvenční správkyně a soudu. Osobně se přiznám, že také nemám rád nečestné jednání a obdivuji jejich trpělivost. Nikomu však neprospívá. Máte-li času na čtení více, zkusím být podrobnější… Když insolvenční soud rozšířil věřitelský výbor o SFDI a MMR, vznikla konstelace, kdy by se věřitelé mohli lépe domluvit na následném postupu, který by znamenal záchranu úzkokolejky jako celku a zároveň vypořádal dluhy JHMD, včetně nároků pana Čajánka. Kdo rychle dává, dvakrát dává. Okamžitě jsem oslovil dopisem ministra dopravy Martina Kupku a ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše, aby situaci nepodcenili (viz příloha). Mám zkušenosti s financováním projektů, s poskytováním rizikového kapitálu, s jednáním s dlužníky, s Due Diligence atd. Když se na věc podívám podnikatelsky, zdá se mi, že celá šlamastika by mohla mít docela jednoduché řešení. Pokud zúčastnění přestanou tolerovat vytáčky a falešné hry dlužníka. Každý si musí jasně říci, co chce. Je tady investor, který je ochoten jednat o novém zkušebním provozu. To by již generovalo nějaký příjem jako záplatu na stále narůstající dluhy. Následně by byl možný i odkup celé úzkokolejky. Pokud má Gepard Express zájem o pronájem, případně odkup aktiv krachující JHMD, aby mohl úzkokolejku provozovat novým efektivním způsobem, a má přislíbenu podporu ostatních partnerů včetně objednávky veřejné služby od krajů, pak jde jen o to si sednout s věřitelským výborem, insolvenční správkyní a statutárem JHMD a domluvit se na řešení včetně takového postupu, který by nikdo nesabotoval. Myslím, že v tomto smyslu dochází trpělivost jak panu Mgr. Fikáčkovi, tak insolvenčnímu soudu, který opakovaně konstatuje, že návrhy Ing. Čajánka jsou spíš jen verbální ekvilibristikou, než upřímnou snahou věci řešit a vztahy narovnat. Insolvenční správkyně požaduje úplné omezení dispozičních práv JHMD. Jelikož drtivá část příjmů JHMD pocházela z veřejných rozpočtů za nasmlouvanou veřejnou službu občanům, není reálné, aby v čemkoli pokračoval přímo či zprostředkovaně Ing. Čajánek. Vzhledem ke špatným zkušenostem se nikdo již nebude chtít spálit. Důvěra je na bodu mrazu. Představa, že by lidé v dílnách chtěli opět pracovat pro nějakou dceřinku Ing. Čajánka, když jim nevyplácel mzdy, je podle mě také nereálná. Tudíž je nereálná jakákoli restrukturalizace JHMD v podání Ing. Čajánka. To by mělo být již jasné i věřitelskému výboru a takto by měl věřitelský výbor přistupovat k uspokojení svých pohledávek a nalezení společensky odpovědného řešení, pokud to bude alespoň trochu možné. Jen připomenu, že věřitelský výbor se skládá z Raiffeisenbank a.s., GESEURO s.r.o., a státních ČSSZ, SFDI, MMR. Úzkokolejka má největší obchodovatelnou hodnotu jako funkční celek. Lze kalkulovat i s cashflow rozloženým v čase. Rozprodávání aktiv po částech je časově i administrativně náročné. Navíc to s sebou nese riziko nejistoty a další náklady, které značně okusují realizovaný příjem. Porcování se také může táhnout měsíce a roky, celé se to rozpadne na kousky, vše ohlodá zub času a nakonec spláčou nad ztrátami úplně všichni, včetně pana Ing. Čajánka. Pan Čajánek má poslední šanci zbavit se nálepky hrobaře úzkokolejky a poskytnout plnou podporu k vypořádání vztahů JHMD. Jsem za poslední měsíc méně optimistický, ale stále mám víru ve zdravý rozum všech, včetně soudu, který by měl proběhnout koncem března v Č. Budějovicích. Kéž by v té době již bylo na stole řešení k finálnímu požehnání a rychlému naplnění. Bohužel lepší zprávy zatím nemám. |
S přáním pohodového dne, JARDA CHALUPSKÝ |
P.S.: Pokud jste se do této komunity zájemců o záchranu úzkokolejky přidali později, předešlou komunikaci a vývoj si můžete projít na webu: www.HRADECACIaPELHRIMACIdoSENATU.cz P.S.S: Zájem a podpora lidí je důležitá, pokud máte přátele kolem trati úzkokolejky, |