Ve ctvrtek neprodlouzen nouzovy stav. V patek jsem byl na domluvene schuzce s panem hejtmanem Vysociny Schrekem. Po ceste jsme ji posunuli a pak zkratili na rychlou kavu a ujisteni, ze si vzajemne pomuzeme, s cim bude potreba.
Jedna ad hoc telekonference stridala druhou. Hejtmani mezi sebou, spolu, s premierem, se starosty, media atd.
Bylo receno mnohe, pro i proti, kazdopadne vyvoj po roce speje k prirozenemu behu, k otevirani bezneho zivota. Ze vsech validnich i nevalidnich informaci jsem si pro sebe udelal zaver, ze s virem je to jako s vetrem a destem – nelze mu porucit, musime ho co nejvic poznat a naucit se s nim zit a tim ho premoci. Neobetovat mu velky kus sveho zivota a svobody, nechodit ven a zit, jen kdyz neprsi. (Tedy pokud to neni „Ebola“, ale to nam musi rici!).
Centralni rizeni toho zatim moc neukazalo. Prvni vlnu zvladli sami obcane a svadlenky, vlada problem pak zacala utapet v nasich penezich na ukor nasi budoucnosti, mela hlavne ochranit ty nejohrozenejsi – nemocnice a domovy senioru. Tam byl nakonec vyskyt nejvetsi i pres to, ze nekteri napr 85+ videli sve blizke jen pul hodiny za rok a jen jednoho z rodiny:-( Takhle ja bych odchazet nechtel a take uz bych asi ztracel vuli.
Fabriky a nektere provozy zavrit nelze, to by byl naprosty kolaps, tam to zvladaji i s nemocnymi. Instituce funguji i na tretinu stavu.
Pereme se dal. Kdybych se mohl rozhodnout, na tu pomyslnou lodku bych si radeji sedl s hejtmany a starosty, nez s vladou a premierem. Oni jsou prvni linii bliz a lepe vedi, jak spolu vsichni spolupracovat. Nenarizovat, ale zadat a vzajemne si vychazet vstric podle nejakeho proveditelneho funkcniho planu na minimalizaci ujmy a maximalizaci uzitku ze zivota.
Podle me, na zaklade toho, co dosud vime:
1. Uvodni plosna komunikace planu a appel, co je chtene chovani a co nechtene, protoze neumerne zvysuje riziko + co lze ocekavat, kdyz to spolecne dodrzime.
2. Vysvetlit, co je nejvetsi riziko a jak se mu vyhnout, jak vir oslabit a porazit, v cem spociva ucinny boj. Tedy asi:
A) Dodrzovani Respiratory/Rousky pri kontaktu (jinak volne dychat, sportovat a drzet si kondici), Rozestupy vice nez 2m, Ruce mit pri kazde prilezitosti a kontaktu desinfikovane (mohou pomoci desinfekcni brany u vstupu s setrnou mlhovinou pro kompletni ocistu od hlavy k pate), pouzivat Rozum, mit na pameti, co dela viru dobre a to mu nedoprat.
B) Postupne se zacit vracet do normalu, otevrit provozovny, aby se lide mohli postarat o sve zivobyti sami a necekat, zda jim nekdo neco milostive da s obavami, ze si to i s likvidacnim nasupem za rok vezme zpet. Otevrit za dodrzeni prisnych hygienickych opatreni pred vstupem i uvnitr. Vcetne treba zmereni teploty. Zajistit zakladni plosnou obsluznost obyvatel bez koncentrace lidi.
C) Starostove s krizovymi staby a s hygienou obejit si sve provozovny a konzultacne pomoci prevenci doladit.
D) Hejtmani a starostove prispet na uhradu zavedenych hygienickych opatreni (jedina forma financni pomoci, obejit, sepsat, dodat – desinfekce, respiratory, UV zarivky atp.)
E) Hejtmani a starostove spolu s rediteli zajistit udrzovani adekvatnich luzkovych kapacit s personalem pro tezke prubehy nemoci. (Odbornik musi delat odbornou cinnost, do ostatnich by bylo mozne zahrnout proskoleneho clena rodiny, aby pomohl)
F) Nabidnout dobrovolne ockovani, pokud je bezpecne, jako formu ucinne prevence a lepsiho zvladnuti boje s nakazou. A umoznit rychle proockovani.
G) Otevrit skoly ve forme kombinovane vyuky pro mensi pocet zaku s vetsimi rozestupy. Zredukovat predmety (Matematika, Cestina, Jazyky, Fyzika, Chemie, Biologie, Pocitace atp). Prvni, druha trida dle soucasneho stavu, ostatni pulka ve tride, druha online sleduje vyuku pres kameru na PC. Druhy tyden opacne. Jidelny varit pro vsechny, distancni si vyzvednou obed v esusu, aby se nepotkali a taky se prosli, ti ve skole jidlo na miste. Vetrat a prubezne desinfikovat.
3. Vlada skrze pojistovny hradit plne osetrovani ci nemocenskou, pokud nekdo z rodiny bude nemocen a diagnostikovan Covid-19, aby se mohla rodina adekvatne postarat jak o nemocneho, tak napr ostatni deti a karantenni opatreni bez toho, aby upadla do dluhu bez prijmu.
4. Vlada monitorovat, merit a zverejnovat pravdive a nezkreslene udaje o prubehu nemoci, poctu nemocnych, luzkovych kapacitach a moznosti jejich sdileni a optimalizace. Po krajich a okresech.
5. Vlada poskytnou rychle a efektivne pomoc, o kterou si hejtmane a starostove reknou na zaklade znalosti sitace v terenu.
Tedy resit problem tam, kde je, temi, co ho nejlepe znaji, s temi, kterym na zvladnuti nejvice zalezi a tak, aby to nebylo za kazdou cenu kanonem na komara. Tim to nechci zlehcovat, jen naznacit, ze soucasny zdravotnicky problem muze vystridat obrovsky ekonomicky daleko hure resitelny problem.
Slevit na sve svobode a omezit by se meli aktualne nemocni, ne plosne devastovat zivot vsem zdravym.
(Pravnice Hamplova a byvala ministryne spravedlnosti Kovarova, take prispely svym pohledem na vec)
Edit: Zapomnel jsem na rychly nakup leku proti Covidu, jakmile bude. Za penize v Praze dum, se rika, ale tady rychlym nakupem dobre investujeme do ozdraveni ekonomiky. Dnes napr v Dubaji si muzete bez rezervace koupit aplikaci vsech existujicich vakcin. Vedi, ze se to vrati. Nakoupili a maji.