Úzkokolejku dostalo JHMD od státu někdy v průběhu 90tých let za 1 Kč.
Za pana Šatavy fungovala. Naplňovala své poslání dopravce a významné turistické atrakce, která do našeho chudšího regionu přitahovala návštěvníky a tedy i jejich peníze.
Pak se změnil většinový vlastník JHMD a pod vedením akcionářů pana Čajánka, Kysely a dalších už to tak slavný manažerský příběh nebyl.
Úzkokolejku vyjezdili, zadlužili, přišli o veškerá povolení jezdit a nyní se v insolvenci u soudu hledá cesta, jak z těch dluhů ven.
S mými zkušenostmi z managementu, ekonomie, bankovnictví, interního auditu, který napravuje procesy ve firmách, a z podnikání bylo hned jasné, že reorganizace v režii těch vlastníků, kteří přivedli vláčky na buben, je slepá kolej. Že složitý reorganizační propletenec firem, potřebných k fungování úzkokolejky nemůže fungovat.
Před rokem v lednu měl soud napravit formální chybu, proti které se pan Čajánek odvolal, a měl odklepnout odprodej novým zájemcům, kteří by z kupní ceny vypořádali dluhy věřitelů.
Bohužel, pan starosta Kozár a místostarosta Komínek začali podporovat složitou a spletitou konstrukci reorganizace pana Kysely. Dodnes, i po roce, neznáme ani konkrétni parametry a znění smluv.
S pomocí tohoto lejstra od vedení města J. Hradec šikovný právník vytvořil u soudu iluzi, že si majetek úzkokolejky koupí právě J. Hradec a obce na trati, které kvůli tomu začaly zakládat právní entity jako spolek obcí, svazek obcí atd.
Ze strany pana Kysely zůstalo také jen u slibů. Ztratili jsme další rok, další turistickou sezónu.
S vypětím všech sil a s finanční podporou J. Hradce cca 150.000 Kč na vyřízení drážních povolení se jezdilo jen několik málo týdnů koncem léta na šesti kilometrech z Nové Bystřice do Hůrek. Údajně se stejnými náklady, s jakými by šlo jezdit po celé 80 km dlouhé trati.
A opět se ukázaly stejné nešvary jako před krachem. Starého psa nové kousky nenaučíš!
Jeden zkasíroval jízdné od pasažérů (skoro 200tis Kč), nechal si ho a ostatním, kteří se podíleli na „letním vláčkování“, nic nedal. Skoro o milion Kč prý narostly další dluhy na sociálce za neplacení povinných odvodů za zaměstnance!
Nyní na výzvu obcí rezignoval na post v dozorčí radě provozovatele jindřichohradeckě úzkokolejky místostarosta Komínek. Před tím odešly klíčové firmy pomáhající v oživování úzkokolejky, protože už nechtěly spolupracovat za těchto poměrů.
S reorganizací, která je spíš záchraňováním pana Čajánka než záchranou úzkokolejky, se to tedy moc nepovedlo.
Reorganizace, tedy přeuspořádání struktury a poměrů v JHMD starými vlastníky s proklamací „teď to najednou budeme dělat dobře“, je slepá kolej. Utopie.
Vyzval jsem proto zastupitele k zamyšlení, aby vedení města jako klíčový partner úzkokolejky nepodporovalo kdejakou hloupost, ale podporovalo jen racionální životaschopné nabídky řešení od spolehlivých a důvěryhodných subjektů.
Původní model fungoval!
Jde o to najít nového majitele/investora typu pan Šatava, který bude vláčkům rozumět a bude chtít spolu s lidmi v dílnách a s partnery úzkokolejku provozovat tak, aby měla zdravý ekonomický základ.
Naštěstí takoví zájemci jsou, oznámili, že jsou ochotni vše odkoupit a během pár měsíců jezdit po celé trati se závazkem vláčky léta provozovat.
To je cesta, kterou bychom měli jako partneři podporovat. Nikdo z nás nechce vidět cupování úzkokolejky na kusy a vyplácení šrotovného za historicko-technický unikát.
Ti, co mohou v této věci reálně něco udělat, by měli jasně konat. Né se vymlouvat, kličkovat, vyčkávat, rétoricky vše komplikovat.
Kraje vysoutěžily vláčkaře Gepard Express, aby jezdil na úzkokolejce a zajištoval dopravu. Gepard Express je zároveň firma, která má zájem si úzkokolejku odkoupit celou a provozovat ji.
Ale zatím nemůže ani jezdit, protože J. Hradec podporuje reorganizační plán, kde jezdí místo Geparda firma „good thing“ spřízněná s původními vlastníky s vidinou, že by se opět mohla přisát na peníze veřejných rozpočtů a chvíli opět čerpat. Každá desítka milionů dobrá. Kromě toho kasírovat i jízdné.
Přál bych si, aby se věřitelé a soud nenechali po roce opět opít tou samou iluzí plnou slibů a nefunkčních konstrukcí, reálně se zamysleli, zda jim ten rok reorganizace přinesl nějaké peníze na umoření dluhů, nebo spíš dluhy zvětšil.
Kdyby mně JHMD dlužilo peníze, chtěl bych dluhy vypořádat co nejrychleji, kdo rychle dává, dvakrát dává. Chtěl bych, aby se sliby a termíny dlužníka plnily. Určitě bych nedal na vykrucování a povídačky, jak je vše složitější, než se myslelo. A pokud bych neviděl, že dlužník na splacení dluhu nemaká ve dne v noci, že nepřináší slíbené výsledky, šel bych do jiné varianty.
Nabídl bych úzkokolejku k prodeji. Se závazkem dalšího fungování. Jak to leží a běží bez dalších nutných nákladů rozprodávání. Nechal bych si udělat nabídky a vybral si tu nejvýhodnější. Cenově a společensky.
Vím, že se ostatní partneři Martin Kupka, Marian Jurečka, Martin Kuba, Martin Kukla snaží v rámci možností pomoci. Důležitý bude postoj Město Jindřichův Hradec a rozhodnutí věřitelského výboru u insolvenčního soudu.