Skoro jsme si tuto glosu chtěli odpustit, aby té druhé strany mince nebylo příliš, ale prostě nám to nedalo. Pokud jsou v jednom vysílání JHTV věnovány záchraně seniorů dva vstupy a v dalších vysíláních je toto téma opět akcentováno, nemůžeme si to odpustit. Musíme se s vámi podělit o relevantní informace, abyste měli obrázek péče o občany vyvážený.
Přejděme rovnou k číslům a faktům.
20. 3. 2020 pan starosta uvádí v JHTV velkou věc, kterou je „Postaráme se o naše seniory“.
Mluví o 2 kategoriích seniorů:
Postarat se znamená udělat nákup 1x týdně v hodnotě do 500 Kč z předem určeného sortimentu. Pan starosta odhaduje zájem o tuto službu do 100 seniorů! Už toto číslo je trochu zarážející. Z odpovědnosti za 20 tis. obyvatel města se rázem stává soustředění se na 100 lidí. Ale uznáváme, na ty asi nejslabší.
V tuto chvíli se ptáme: „A kde je místostarostka Magda Blížilová za ANO se svým volebním slibem Senior Taxi, který bude seniorům pomáhat?“. Teď by se to možná šiklo.
Město následně nechává pro účely seniorské kampaně tisknout 10.000 letáků. Ty roznáší do schránek stejně jako při volbách zaměstnanci úřadu.
25. 3. 2020 již na dotaz redaktora JHTV pan starosta odpovídá, že zájem o jeho „Službu seniorům“ je do 10 nákupů denně. Dle logiky nastavené služby spíš myslel do 10 seniorů, kteří to využívají.
3. 4. 2020 už o seniorské péči pan starosta nemluví, vypadá to, že z toho vycouval, tématu „Služba pro seniory“ se ujímá Farní charita Jindřichova Hradce, která nákupy zabezpečuje pro celou Obec s rozšířenou působností a konstatuje, že službu využívá celkem 6 lidí!
Závěr?
Zatím co půl J. Hradce šije, a druhá půlka shání, roušky nebo materiál k jejich ušití, neboť krizové štáby neumí do města přivézt skoro nic, pan starosta zaměstnává úřad a mrhá prostředky, aby mohl v médiích prezentovat nějaké své sociální téma. Nafouknout své zásluhy, udělat z komára velblouda a zase na chvíli opít své voliče.
Z hlediska poměru úsilí-efekt naprostý propadák, i pro těch řekněme 10 seniorů, kterým by více pomohl, kdyby jim za vynaložené prostředky dal nákup na celý měsíc zdarma.
Stačilo chvíli pracovat s databázemi, chvíli filtrovat, chvíli telefonovat, chvíli strávit na sociálních sítích, prodiskutovat to s organizacemi, jako je právě třeba Farní charita, a pak cíleně oslovit těch pár lidí s nabídkou, že jim někoho spolehlivého pošle, aby jim pomohl s nákupem. Ale pravda, touto cestou by se nemohl celé veřejnosti připomenout tolik, jako oním letákem do schránky.
Často si říkáme, jestli je to opravdu taková neschopnost, nebo naopak perfektně promyšlený kalkul.